1. Ο fb φίλος Nicolas Gibis (Νικόλας Γκίμπης) μου ζήτησε να δηλώσω ότι μου αρέσει η ιστοσελίδα ResPublica.gr κι έσπευσα να το κάνω χωρίς δεύτερη ή τρίτη σκέψη. Ενώ όμως ο Νικόλας αισθάνεται ηδονή ακούγοντας και προφέροντας την λέξη Respublica, αφού η εν λόγω λέξη δηλώνει την αυτοδιαχειριζόμενη, την άμεση δημοκρατία, εγώ αισθάνομαι τρόμο, μεγάλο, πολύ μεγάλο.
2. Διευκρινίζω ότι τον τρόμο δεν μου τον προκαλεί η άμεση, αυτοδιαχειριζόμενη δημοκρατία. Να τι μου προκαλεί τρόμο.
3. Respublica, θηλυκού γένους, ενικός, είναι η πολιτεία, η πόλις, το κοινόν – με την αρχαία ελληνική σημασία των λέξεων. Πιο συγκεκριμένα, Res Romana είναι η πολιτεία, το κοινόν των Ρωμαίων. Οι σημασίες αυτές είναι δευτερογενείς. Ας πάμε λίγο πίσω, γλωσσικά, χρονικά, κοινωνικά και ιστορικά.
4. Res, θηλυκού γένους, ενικός, είναι το πράγμα. Respublica είναι το κοινόν πράγμα. Ποιο είναι το κοινόν πράγμα; Η απάντηση, εύλογη, αλλά μόνο φαινομενικά: το πράγμα είναι οι δημόσιες υποθέσεις, για τις οποίες συζητάμε και αποφασίζουμε – και με κάποιον τρόπο εκτελούμε αυτές τις υποθέσεις.
5. Ποιες είναι αυτές οι δημόσιες υποθέσεις; Ο ενικός res παραπέμπει σε μια υπόθεση. Ποια είναι αυτή; Πώς θα την βρούμε;
6. Θα την βρούμε εάν γνωρίζουμε ποιοι συζητούν περί του rei (γενική ενικού). Γνωρίζουμε ποιοι είναι αυτοί: είναι οι άνδρες που μπορούν να πολεμήσουν.
7. Το res λοιπόν είναι ο πόλεμος, αυτή είναι η κομβική δημόσια υπόθεση που συζητάν οι Ρωμαίοι άνδρες πολεμιστές.
8. Συζητάν αν θα πολεμήσουν ή όχι; Και γιατί να ονομάσουν την συζήτηση για την διεξαγωγή ή μη του πολέμου res;
9. Δεν συζητούν για το εάν θα πολεμήσουν ή όχι, είναι δεδομένο ότι θα πολεμήσουν, ότι θα πολεμούν κάθε χρόνο.
10. Το res παραπέμπει σε κάποιο πράγμα του πολέμου – ποιο είναι αυτό;
11. Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον πόλεμο, ποιο δημιουργεί τις πιο πολλές διαφωνίες και ανταγωνισμούς και εμφύλιους πολέμους;
12. Είναι η κοινή λεία του πολέμου.
13. Η συζήτηση των ανδρών πολεμιστών περί του τρόπου διανομής της κοινής λείας του πολέμου λέγεται respublica – αυτή είναι η πρωτογενής και απωθημένη σημασία του όρου.
14. Θεωρώ πολύ ατυχή την επιλογή του όρου για να δηλώσει την άμεση δημοκρατία. Την θεωρώ απαράδεκτη.
15. Βγάζω το τυρί από τις τσαντίλες, το κόβω φέτες και το αλατίζω. Καλή σας μέρα.
Σχολιάστε ελεύθερα!