φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα.
Εάν η απόσπαση της υπακοής και της αφοσίωσης των υποτελών εξασφαλίζεται με τη βία, τον εκφοβισμό και την απάτη, τότε ο Κύριος είναι πολεμιστής, τρομοκράτης και απατεώνας. Ο πρωθυπουργός Παπανδρέου είναι πολεμιστής ( δηλαδή ένοπλος ζητιάνος), τρομοκράτης (δεινός, φοβερός, τρομερός) και απατεώνας. Εμφανίζεται βέβαια ως υπηρέτης και αντιεξουσιαστής της εξουσίας αλλά εάν αυτό δεν είναι επιβεβαίωση ότι είναι απατεώνας, τι άλλο μπορεί να είναι;
Η απάτη, η εξαπάτηση είναι ένα από τα θεμέλια της δυτικής Κυριαρχίας, του δυτικού πολιτισμού. Χωρίς την καθημερινή άσκηση της απάτης, του αποπροσανατολισμού, της επιβολής της σύγχυσης και της αυταπάτης, η δυτική Κυριαρχία θα κατέρρεε. Παρ’ όλο λοιπόν που η απάτη είναι πανταχού παρούσα, διαχρονικά και συγχρονικά, δεν έχουμε ασχοληθεί με αυτήν την εφαρμοσμένη τέχνη του Κυρίου ημών. Ποτέ δεν αναδείχτηκε σε (αυτοτελές) γνωστικό αντικείμενο, κι αν έγινε, έγινε περιστασιακά. Με την απάτη θα αναγκαστεί να ασχοληθεί όποιος θα καταπιαστεί με τη θεωρία του πολέμου, όπως ο Σεν Τζού, στη Τέχνη του πολέμου, ο οποίος έγραψε ότι η ταχύτητα και η απάτη είναι η ουσία του πολέμου. Νικάει ο πιο γρήγορος και ο πιο απατεώνας. Ο Πλάτων έχει θίξει το ζήτημα της σχέσης της Κυριαρχίας με την απάτη στην Πολιτεία του, όπου υποστήριξε ότι ο Κύριος νομιμοποιείται να χρησιμοποιεί το ψέμα ως μέσον ενίσχυσης της Κυριαρχίας του. Η Πολιτεία ήταν, είναι και θα είναι η Βίβλος του δυτικού Κυρίου.
Εμάς μας απασχολεί μια άλλη πτυχή του ζητήματος: η σχέση μεταξύ της απάτης και του φόνου. Πως δηλαδή από την απάτη νομοτελειακά περνάμε στο φόνο. Είναι ένα ζήτημα για το οποίο, από όσο μπορώ να γνωρίζω, δεν έχει ασχοληθεί κανείς. Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα διότι φέρνει στο προσκήνιο το θέμα των ορίων και της υπέρβασής τους, δηλαδή το θέμα του Κακού, του Κενού.
Γνωρίζουμε, φίλες και φίλη, ότι ο Κύριος είναι αδίστακτος. Χρησιμοποιεί κάθε μέσο για να εγκαθιδρύσει την Κυριαρχία, για να την ενισχύσει, για να την διαιωνίσει, για να την αναπαραγάγει. Δεν έχει κανένα απολύτως ενδοιασμό, καμμιά απολύτως επιφύλαξη να καταφύγει στην άσκηση της απάτης. Τι γίνεται όμως όταν η απάτη αναδεικνύεται αναποτελεσματική και μη αποδοτική; Τι γίνεται όταν δεν μπορεί ο Κύριος να καταφύγει σε μια μεγαλύτερη απάτη από αυτήν του αντιπάλου του;
Θα βρεθεί στο εξής δίλημμα: ή να αποδεχτεί την ήττα του ή να καταφύγει στην άσκηση της φυσικής βίας, στον φόνο. Σε καμιά περίπτωση δεν θα επιλέξει το πρώτο σκέλος, διότι τη λέξη ήττα ο Κύριος δεν θέλει ούτε να την ακούει, όπως έγραψε και ο Θουκυδίδης. Μιας και είναι αδίστακτος, μιας και δεν έχει κανένα ενδοιασμό να καταργήσει τα όρια της ελευθερίας και της επιθυμίας, αυτό είναι το Κακό, θα καταφύγει χωρίς πολλές σκέψεις στην άσκηση της βίας, στο φόνο. Ο απατεώνας είναι δυνάμει δολοφόνος.
Θα χρησιμοποιήσει δε την απάτη και στην διάπραξη του φόνου ώστε να εξαλείψει το ενδεχόμενο της ήττας. Ο συνδυασμός αυτός εμφανίζεται άλλοτε ως πισώπλατο χτύπημα κι άλλοτε ως ενέδρα. Και έχει καταγραφεί στη λέξη δολο-φόνος. Δόλος σημαίνει απάτη, όπως άλλωστε και η λέξη κέρδος. Η αποτελεσματικότητα του δόλου, της απάτης θα εξαρτηθεί από τη επιλογή της κατάλληλης χρονικής στιγμής για την πραγματοποίηση του φόνου. Το ποια θα είναι αυτή η χρονική στιγμή θα το κρίνει ο δράστης, ο πολεμιστής. Ξέρετε πως λέγεται στα αρχαία ελληνικά η επιλογή της κατάλληλης χρονικής στιγμής;
Λέγεται δόξα.
Μας ενδιαφέρει και μια άλλη πτυχή του ζητήματος. Η σχέση εμπορεύματος και απάτης, χρήματος και απάτης. Τι είναι η νοθεία; Δεν είναι απάτη; Όταν αγοράζεις 250 γρ. βούτυρο και το μισό δεν είναι βούτυρο, δεν έχεις πέσει θέμα απάτης; Όταν κάθε φορά που αγοράζεις κάτι και πέφτεις θύμα κλοπής και δεν την βλέπεις την κλοπή, δεν είναι αυτό απάτη; Δεν είναι καθόλου τυχαίο που η πρωταρχική σημασία της λέξης κέρδος ήταν απάτη. Ώστε, τι είναι το Κεφάλαιο; Εάν το εκλάβουμε ως κοινωνική σχέση, και είναι, τότε είναι μια κοινωνική σχέση η οποία ερείδεται επί της απάτης. Εάν το εκλάβουμε ως χρήμα, τότε είναι και μια συσσώρρευση απάτης.
Θα συνεχίσουμε μια άλλη μέρα. Πρέπει να ανάψω τη σόμπα, θα σηκωθούν τα παιδιά να πάνε στο δεσμωτήριό τους.
Σχολιάστε ελεύθερα!