in θεωρία κομμουνισμού

8. ο κομμουνισμός της στάνης

Στα δυο προηγούμενα άρθρα μας (  ) διαπιστώσαμε ότι η συμβίωση, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, η δημιουργική σύγκρουση, η κοινοχρησία και η κοινοκτησία περιορίζουν την αρπαγή και την καταστροφή του κοινωνικού πλούτου, δηλαδή την εκμετάλλευση, την κερδοφορία, την επιτήρηση και την καταστολή και ότι όλα τα σημερινά παγκόσμια κοινωνικά προβλήματα είναι συνέπεια της οριακής συρρίκνωσης του κομμουνισμού του παρόντος. Η συρρίκνωση αυτή προσέγγισε τα όρια του εμμενούς κομμουνισμού, του sine qua non όρου για την ύπαρξη της οποιασδήποτε κοινωνίας, με αποτέλεσμα να προβάλλει μπροστά μας τόσο το αδιέξοδο των καπιταλιστών και των υπηρετών τους όσο και ο μόνος τρόπος υπέρβασης της δεινής σημερινής παγκόσμιας κατάστασης, η λήψη κομμουνιστικών μέτρων, η διεύρυνση του κομμουνισμού. Ταυτόχρονα όμως υιοθετείται και μια άλλη, πολύ παλιά συνταγή, στην οποία οι Κύριοι κατέφευγαν όταν δεν μπορούσαν να περιορίσουν τον κομμουνισμό του παρόντος. Να μετατρέψουν την κοινωνία σε μαντρί και ο κομμουνισμός να γίνει κομμουνισμός της στάνης.

Την  πρόταση της μετατροπής της κοινωνίας σε μαντρί την χρωστάμε στον Πλάτωνα.  Η βασική ιδέα που κυριαρχεί στα πολιτικά του έργα, την Πολιτεία, τον Πολιτικό και τους Νόμους είναι η εξής: εάν μετατρέψουμε την κοινωνία σε μαντρί, αναπόφευκτα οι υποτελείς μας θα υποβιβαστούν στην κατάσταση των ζώων εκτροφής, των υποζυγίων, των λογικών προβάτων, κι έτσι θα μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι. Εμείς , οι φιλόσοφοι (ή οι βασιλείς που θα φιλοσοφήσουν), θα είμαστε οι βοσκοί, οι φύλακες θα είναι τα τσομπανόσκυλα και οι υποτελείς Παραγωγοί θα είναι οι τρόφιμοι, όπως τους αποκαλεί, τα εκτρεφόμενα ζώα.  Εάν μετατραπεί η κοινωνία σε μαντρί, αναπόφευκτα θα επικρατήσει ο κομμουνισμός της στάνης. Ναι, υπάρχει πολύς κομμουνισμός στην Πολιτεία του Πλάτωνα, αλλά είναι κομμουνισμός της στάνης. Η πολιτική φιλοσοφία του Πλάτωνα είναι η μόνη φιλοσοφία που έχει πραγματωθεί. Τι είναι όμως ο κομμουνισμός της στάνης;

Σχολιάστε ελεύθερα!

  1. Συμφωνώ μαζί σου. Και για την στάνη και για τον Πλάτωνα. Αλλά διαφωνώ στο ότι την χρωστάμε στον Πλάτωνα. Ίσως σ’αυτόν χρωστάμε μόνο τις σημερινές δικαιολογίες μερικών. Μην ξεχνάς ότι ο Πλάτων ζούσε ήδη σ’ένα μαντρί και μάλιστα με δούλους. Η Πολιτεία του ήταν μια εξέλιξη του τότε συστήματος και η εξέλιξη δεν μπορεί να νοηθεί ότι σταμάτησε στον Πλάτωνα.
    Νομίζω ότι η στάνη οφείλεται στο ηλίθιο κυνηγητό του ανθρώπου για δύναμη και επιβολή.