in κοινωνικός πόλεμος

επίκειται εξέγερση;

φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα

ΕΑΝ ρωτήσουμε, θα γίνει σεισμός; μπορούμε να απαντήσουμε, ναι, θα γίνει σεισμός. Πότε; Δεν ξέρουμε. Είμαστε βέβαιοι ότι κάποτε θα γίνει σεισμός αλλά δεν ξέρουμε πότε. Εάν ρωτήσουμε, θα γίνει εξέγερση;  μπορούμε να απαντήσουμε, ναι, θα γίνει. Πότε; Δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Σε σύγκριση με τον σεισμό, είμαστε σε πλεονεκτικότερη θέση: διαθέτουμε κάποιες πενιχρές ενδείξεις και σε συνδυασμό με την επιθυμία μας να γίνει εξέγερση ισχυριζόμαστε ότι θα γίνει. Σεισμός όμως δεν επιθυμούμε να γίνει αλλά αυτό δεν μας προφυλάσσει από το ενδεχόμενο ότι θα γίνει.

ΓΙΑΤΙ όμως είμαστε βέβαιοι ότι θα γίνει εξέγερση; Γιατί δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε θα γίνει; Με αυτά τα ερωτήματα θα καταπιαστούμε σήμερα.

Η μελέτη των εξεγέρσεων στις δουλοκτητικές, φεουδαρχικές και καπιταλιστικές κοινωνίες μας παρακινεί να διατυπώσουμε την βεβαιότητα ότι δεν υπήρξε κυριαρχική κοινωνία στην οποία να μην έγιναν εξεγέρσεις. Η βεβαιότητα μας βοηθάει να ερευνήσουμε περαιτέρω, δεν είναι εμπόδιο: χωρίς βεβαιότητα δεν υπάρχει γνώση. Το όνειρο του Κυρίου είναι η εξάλειψη του ενδεχομένου της εξέγερσης (και της επανάστασης) αλλά μέχρι τώρα δεν κατάφερε απολύτως τίποτα. Την επιθυμία αυτή την προβάλλει στο μέλλον και θεωρεί οι Υποτελείς μια μέρα θα γίνουν ανίκανοι να εξεγερθούν. Ανίκανοι να επαναστατήσουν ίσως ναι αλλά ανίκανοι να εξεγερθούν όχι. Φοβούνται μήπως τα ρομπότ του μέλλοντος αποκτήσουν συνείδηση και εξεγερθούν!

ΕΞΕΓΕΡΣΕΙΣ γίνονταν, γίνονται και θα γίνονται. Το γεγονός και μόνο ότι γίνονται είναι μια πρώτη νίκη. Οι εξεγέρσεις όμως είναι καταδικασμένες να αποτυγχάνουν, ολικώς ή μερικώς, να ηττώνται. Γιατί; Για δύο λόγους. Αφενός διότι η εξέγερση είναι πολεμική πρακτική και αφετέρου διότι είναι μια συλλογική εκτόνωση του άγχους και της απελπισίας, άρα της συσσωρευμένης επιθετικότητας που προέρχονται από τη στέρηση, την σπάνη, την έλλειψη, την καταπίεση, την αρπαγή του πλούτου, την απόγνωση, τη δυσφορία.

ΩΣ πολεμικές πρακτικές οι εξεγέρσεις επιχειρούν να ελέγξουν τον χώρο, να κάνουν εφόδους, λεηλασίες, εμπρησμούς, να καταφύγουν στη χρήση όπλων –  από πέτρες και νεράντζια με ξυράφια μέχρι τις μολότωφ και τα τόξα. Κάποτε οι εξεγερμένοι διάθεταν οπλισμό που διέθεταν και οι στρατιωτικές δυνάμεις του Κράτους ή της άρχουσας τάξης. Παρ’  όλη την σχετική οπλική ισορροπία, η συντριπτική πλειονότητα των εξεγέρσεων καταστάλθηκε αγρίως και φρικωδώς, χύθηκαν ποτάμια αίματος. Σήμερα, η οπλική και επιτηρητική υπεροχή των κατασταλτικών δυνάμεων είναι τόσο συντριπτική που οι εξεγερμένοι δεν μπορούν ούτε τον χώρο να ελέγξουν ούτε εφόδους σε καίρια σημεία της καπιταλιστικής οργάνωσης να κάνουν ούτε τις αστυνομικές και στρατιωτικές δυνάμεις να αντιμετωπίσουν.

ΤΟ συμβάν της εξέγερσης διαρκεί τόσο όσο χρειάζεται ένα Κράτος για να κινητοποιηθεί ώστε να καταστείλει την εξέγερση. Το διάστημα αυτό δεν ξεπερνάει τις δυο τρεις με δέκα μέρες. Εν τω μεταξύ, μέσα σε αυτές τις λίγες μέρες έχει ήδη εκτονωθεί με τις καταστροφές και τους εμπρησμούς και τις λεηλασίες η συσσωρευμένη επιθετικότητα κι έτσι τη δεύτερη ή τρίτη  ή δέκατη μέρα ο συνδυασμός πολεμικής υστέρησης και εκτόνωσης αναγκάζει τους εξεγερμένους να υποχωρήσουν και να επανέλθουν στην προτεραία κατάσταση, στην κατάσταση του γενικευμένου ατομικισμού και ανταγωνισμού.

Ο βασικός λόγος που δεν μπορούμε να προβλέψουμε μια εξέγερση είναι η αιφνίδια εμφάνισή της και η ταχύτητα κλιμάκωσή της. Αυτή είναι και η βασική ανησυχία, ο εφιάλτης του Κράτους. Η εξέγερση πιάνει το Κράτος πάντα στα πράσα αλλά τελικά είναι το Κράτος που νικά, όπως είδαμε. Ενδείξεις όμως ότι θα γίνει εξέγερση πάντα υπάρχουν και σε αυτό το σημείο επικεντρώνουν την προσοχή τους οι Κύριοι. Η αποτροπή των πλειστηριασμών στα δικαστήρια είναι μία ένδειξη. Δεν είναι η μόνη. Η γενίκευση της δυσαρέσκειας και οι πρώτες επιθετικές κινήσεις των Υποτελών αποτελούν ασφαλείς ενδείξεις.  Έτσι, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο μιας εξέγερσης μέσα στους επόμενους μήνες ή ακόμα και τις επόμενες μέρες. Εάν το Κράτος μπορέσει να εξαϋλώσει την γενικευμένη δυσαρέσκεια και αποκρούσει τις πρώτες επιθετικές κινήσεις, τότε εξέγερση δεν θα γίνει, θα αναβληθεί. Θα μπορέσει;  Νομίζω πως όχι. ‘Ισως να είναι η επιθυμία μου και λέω όχι.

ΟΙ εξεγέρσεις πάντα ηττώνται και πάντα νικούν. Η ίδια η εξέγερση ως συμβάν, αδιάφορο εάν αποτύχει ή ηττηθεί, είναι μια νίκη. Αλλά η σπουδαιότερη νίκη είναι η ίδια της η ήττα. Διότι κάθε εξέγερση με την ήττα της συμβάλλει στην αλλαγή της συνείδησης των εξεγερμένων, στην διεύρυνση του κοινωνικού και διανοητικού ορίζοντά τους ώστε καθιστά αναπότρεπτη την εμφάνιση της προβληματικής της επανάστασης, η οποία πάντα νικά επειδή είναι μία πολύ μακρά διαδικασία. Νικά γιατί αλλάζει τη ζωή των Υποτελών, τον τρόπο σκέψης τους, τη συμπεριφορά τους. Καλή ώρα η φεμινιστική επανάσταση, η μεγαλύτερη κοινωνική επανάσταση των τελευταίων εκατό χρόνων, η οποία συνεχίζεται ακόμα. Υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει αρχίσει ήδη μια επανάσταση των ανδρών. Γι αυτό το ζήτημα όμως ένα άλλο πρωινό.

ΚΑΘΕ επανάσταση που ηττήθηκε, δεν ήταν επανάσταση αλλά εξέγερση.

Βρήκα στα σκουπίδια πεταμένη ξυλεία μιας ολόκληρης στέγης! Με ένα μέρος αυτής της ξυλείας και με λαμαρίνες που αγόρασα θα φτιάξω σήμερα ένα υπόστεγο για να προφυλάξω τα καυσόξυλα από τις βροχές και τα χιόνι. Μετά από τρεισήμισι χρόνια εδώ στην Καστανούσσα βρήκα επιτέλους ένα πολύ καλό τσίπουρο σε γειτονικό χωριό, το Καλοχώρι. 

 

Σχολιάστε ελεύθερα!

  1. Διαβάζω:

    «Καλή ώρα η φεμινιστική επανάσταση, η μεγαλύτερη κοινωνική επανάσταση των τελευταίων εκατό χρόνων, η οποία συνεχίζεται ακόμα.»

    Και λογαριάζω:

    2016 – 100 («η μεγαλύτερη κοινωνική επανάσταση των τελευταίων εκατό χρόνων») = 1916.

    Και βρίσκω:

    Ότι η Μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση (1017) δεν είναι η μεγαλύτερη κοινωνική επανάσταση «των τελευταίων εκατό χρόνων», κατά τον Δάσκαλο.

    Και γελάω.

    Και μετά θυμάμαι το «μ’ όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις».

    Και κλαίω…

  2. Για τους κουμπούρες συμμαθητές και συμμαθήτριες ( 🙂 ):

    Ότι η Μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση (1017) = Ότι η Μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση (1917)

  3. Αγαπητέ left g700 νομίζω πως η ένστασή σου είναι σωστή. Όμως θα πρέπει να σκεφτείς πως: #ΚΑΘΕ επανάσταση που ηττήθηκε, δεν ήταν επανάσταση αλλά εξέγερση# Άρα ο Θανάσης θεωρεί πως ο φεμινισμός δεν ηττήθηκε αλλά επικράτησε. Μπορούμε να πούμε το ίδιο για την Ρώσικη εξέγερση; Επικράτησε η επανάσταση;

  4. Φίλε (και αγαπητέ, γιατί όχι;[*]) gianni,

    Θα έπρεπε να σκεφτώ αυτό που λες, αν το είχα υιοθετήσει, όπως φαίνεται να το υιοθετείς εσύ. Όμως, επίτρεψέ μου να σου πω ότι αυτός ο ισχυρισμός, που διατυπώνεται μάλιστα με αξιωματικό και αποφθεγματικό τρόπο, δεν πατάει πουθενά. Είναι μία υποκειμενική αυθαιρεσία ιδιαίτερης πρωτοτυπίας (με την αρνητική έννοια) που δεν έχει την παραμικρή σχέση με την αλφαβήτα τής πολιτικής θεωρίας και Ιστορίας. (Το ίδιο ισχύει και για άλλες σκέψεις που μας ανέπτυξε ο Δάσκαλος, όπως, για παράδειγμα, ότι οι μακρόσυρτες εξελικτικές διαδικασίες –όπως οι αλλαγές σε πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς και πρακτικές που έχουν επισυμβεί κάτω από τις δράσεις τού φεμινιστικού κινήματος– είναι αυτές που συνιστούν επανάσταση!)

    Δεν χρειάζεται να τραβήξω κανένα σεντόνι για να εξηγηθώ αναλυτικά. Ακόμα και στο διαδίκτυο υπάρχει άφθονο υλικό που εξηγεί ποιες κοινωνικές δράσεις και φαινόμενα μπορούν να καταχωριστούν ως επαναστάσεις και ποια είναι τα χαρακτηριστικά που τις διαφοροποιεί από τις εξεγέρσεις. Η επιτυχία δεν είναι ανάμεσα σε αυτά. Για να κατανοήσεις το παράλογο ενός τέτοιου ισχυρισμού σκέψου το εξής: υπόθεσε ότι ο Γεώργιος ο Γ’ της Αγγλίας είχε τελικά βάλει πλάτη τον Γεώργιο Ουάσινγκτον. Αυτό που έγινε εκεί από το 1775 μέχρι το 1783 θα το ονομάζαμε σήμερα εξέγερση;;; Ή, για να έρθουμε και στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός που έθιξα: θα μιλάγαμε απλώς για μπολσεβίκικη εξέγερση και όχι επανάσταση αν στον εμφύλιο που ακολούθησε τον Οκτώβρη είχαν επικρατήσει οι Λευκοί;;; Έλεος!

    Νομίζω ότι για το ζήτημα της επικράτησης του φεμινισμού θα πρέπει κατ’ αρχήν να συζητήσεις με τον Δάσκαλο. Εκείνος μιλάει για επανάσταση που συνεχίζεται. Επανάσταση που συνεχίζεται δεν έχει ηττηθεί μεν, αλλά και δεν έχει επικρατήσει δε. Τέλος:

    Φυσικά και επικράτησε η Οκτωβριανή Επανάσταση των μπολσεβίκων (σε συμμαχία με τμήματα και της αναρχίας 😉 🙂 ). Για δεκαετίες. Αν όμως εσύ θέλεις, μπορείς όταν αναφέρεσαι σε αυτήν να μιλάς για εξέγερση. Να μη μας κρύψεις όμως το κράξιμο που θα τρως μετά από την ομήγυρη που θα σε ακούει ούτε τις φωνές τού καθηγητή σου της Ιστορίας στο Λύκειο που θα σε κυνηγάει! 😉 🙂

    Τα λέμε

    [*] Έτσι όπως πάει η δουλειά εδώ, είμαι πρόθυμος όχι μόνο να αγαπήσω, αλλά ακόμα και να παντρευτώ με παπά και με κουμπάρο 🙂 όποιον/όποιαν, χωρίς να συμφωνεί υποχρεωτικά με τις επισημάνσεις μου, μου απευθύνει το λόγο χωρίς να πετάει πέτρες, πράγμα που, εκτός άλλων, δίνει και μία κάποια αναστολή στον οριστικό εξοστρακισμό μου… 😉 🙂

  5. Αγαπητέ left g700 ………..επανάσταση που συνεχίζεται είναι και η μόνη πραγματική επανάσταση, διαφορετικά θα ονομαζόταν καθεστώς, δηλαδή κατεστημένη τάξη. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσες να διαφωνήσεις με αυτό. Τώρα, όσον αφορά τον δάσκαλο ή τζομπάνη ή ανθρωποβοσκητή Αθανάσιο, δεν νομίζω ότι ούτε κι αυτός θα μπορούσε να διαφωνήσει με τους χαρακτηρισμούς που ο ίδιος έχει αναλύσει και κάνει γνωστούς σε εμάς. Δεν βρίσκω κανέναν λόγο να μαλώνουμε για το τι ήταν η ρώσικη εξέγερση, από τη στιγμή που όπως και κάθε άλλη εξέγερση, όπως και η φεμινιστική επανάσταση, είχε σαν αποτέλεσμα την αλλαγή των κυρίαρχων, με κάποιους άλλους επίσης κυρίαρχους. Δυστυχώς αυτό θα γίνεται στον αιώνα των άπαντα, απλά σαν καλοί χριστιανοί ή σαν καλοί κομμουνιστές (βλέπε ανάλυση δάσκαλου- τσομπάνη) ή απλά σαν άνθρωποι (ζώα με επίγνωση) αρνούμαστε να το δεχτούμε. Η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.

  6. Φίλε gianni,

    Ο χρόνος μου για σήμερα έληξε δυστυχώς… 🙂

    Επιστρέφω …αύριο! 🙂 ΟΚ;

    Τα λέμε

  7. Φίλε gianni,

    Δεν είναι μέσα στις προθέσεις μου να μαλώνω με οποιονδήποτε εδώ ή αλλού. Άλλο η αντιπαράθεση ιδεών και απόψεων, ακόμα κι όταν παίρνει σφοδρή μορφή, άλλο η διακοπή τών σχέσεων.

    Με την έννοια που το βάζεις τώρα (η επανάσταση ως εγχείρημα ριζικής αλλαγής παραδείγματος δεν ολοκληρώνεται με την επικράτησή της) ασφαλώς και δεν μπορώ να διαφωνήσω. Υπάρχει εξ άλλου και η Διαρκής Επανάσταση του Λέοντα… Έχεις όμως κι εσύ το καθήκον να αναρωτηθείς με ποιο μαγικό τρόπο μπορεί να συνεχίζεται μια επανάσταση αν πρώτα δεν εδραιωθεί ως καθεστώς αποφασιστικής ισχύος, κάτι που είναι ταυτόσημο με το να προσπαθεί κάποιος να κάνει ένα μωρό 6 μηνών να παίξει …άμυνα ζώνης στο μπάσκετ! 😉 🙂

    Εγώ, που δηλώνω μαρξιστής, γλίτωσα από αυτή τη σπαζοκεφαλιά! 🙂

    Τα λέμε