in Πανταχού Απουσία, θεωρία επανάστασης

εάν δεν γνωρίζεις τον εαυτό σου, ούτε τον εχθρό, θα νικηθείς σε κάθε μάχη

φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα

‘Εάν γνωρίζεις τον εχθρό και τον εαυτό σου, δεν έχεις ανάγκη να φοβάσαι το αποτέλεσμα (ακόμη και) εκατό μαχών. Εάν γνωρίζεις τον εαυτό σου αλλά όχι και τον εχθρό, για κάθε νίκη που κερδίζεις θα έχεις και μία ήττα. Εάν δεν γνωρίζεις τον εαυτό σου, ούτε τον εχθρό, θα νικηθείς σε κάθε μάχη.’

Μιας και η νεκροζώντανη Αριστερά και οι ΑΓΑ.ΠΟ ηττώνται, και θα ηττώνται ες αεί,  σε κάθε μάχη, είμαστε υποχρεωμένοι, σύμφωνα με αυτά που έχει γράψει ο κινέζος  θεωρητικός του πολέμου Σουν Τζου (το 490 π.Χ., όταν στα μέρη μας γίνονταν η μάχη του Μαραθώνα), να διατυπώσουμε την άποψη ότι  νεκροζώντανη Αριστερά και οι θνησιγενείς ΑΓΑ.ΠΟ. ούτε τον εαυτό τους γνωρίζουν ούτε τον εχθρό. Το ότι δεν γνωρίζουν τον Κύριο είναι σαφές: διαμαρτύρονται για την πολεμική εκκένωση της πλατείας από τις κατασταλτικές δυνάμεις του Κράτους, για την απίστευτη και απαράμιλλη αγριότητα! Έλα μουνί στο τόπο σου! Δεν γνώριζαν ότι,  εάν δεν έφευγαν από μόνοι τους, οι φύλακες του Κυρίου θα τους έδιωχναν και αυτοί θα έτρεχαν έντρομοι να σωθούν; Δεν το γνώριζαν! Τι περίμεναν; Να τους φοβηθούν ή να τους λυπηθούν; Αυτό λέγεται πολιτική αποβλάκωση.

Ο Κύριος είναι αδίστακτος, ένοπλος ζητιάνος. Είναι δηλαδή και πολύ ισχυρός, λόγω της συντριπτικής οπλικής υπεροχής που έχει εξασφαλίσει, εδώ κι έναν αιώνα,  με την κατασκευή των τανκς, πολεμικών αεροσκαφών και ατομικών βομβών, και πολύ ανίσχυρος διότι η ισχύς του, ο πλούτος του και η φήμη του εξαρτώνται από την εργασία και την υπακοή των υποτελών Παραγωγών του τεράστιου και συλλογικά παραγώμενου κοινωνικού πλούτου.

Οι υποτελείς Παραγωγοί είναι και πολύ ισχυροί, λόγω της θέσης τους στην παραγωγή, αλλά και πολύ ανίσχυροι, λόγω της στρατιωτικής ισχύος του Κυρίου. Δεν είναι μόνο γι αυτό το λόγο ανίσχυροι: οι υποτελείς Παραγωγοί είναι αποβλακωμένοι, φοβισμένοι και απομονωμένοι.

Θα ήθελα να προλάβω τις ενστάσεις σας ως προς την αποβλάκωση και μάλιστα σε μια εκδοχή της, την πολιτική αποβλάκωση, αυταπάτη, φενάκη.  Πολιτική αποβλάκωση είναι να πιστεύεις αυτά που λέει ο εχθρός και να μην γνωρίζεις τι θα κάνει. Και μετά από αυτήν τη διευκρίνηση, εξηγούμαι: κανένας και καμιά δεν μπορεί να προφυλαχτεί από την πολιτική αποβλάκωση. Ο Κ. Μαρξ έχει γράψει κείμενα απαράμιλλης πολιτικής αποβλάκωσης, περιμένοντας το ξέσπασμα της παγκόσμιας κοινωνικής επανάστασης μετά τις επαναστάσεις του 1848. Κι αυτό διότι ενώ μπορείς να μην πιστεύεις αυτά που λέει, να μη χάφτεις δηλαδή τα ψεύδη Του, τις υποσχέσεις Του, τις απάτες Του και τον αποπροσανατολισμό Του, να μην  Τον μιμείσαι, δεν μπορείς όμως να γνωρίζεις πάντα τι θα κάνει λόγω της ρευστότητας της κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας. Γνωρίζω τον εαυτό μου,  ως κοινωνικό και πολιτικό πολεμιστή,   σημαίνει καταρχήν την επαγρύπνηση για τον εντοπισμό και την αποφυγή της πολιτικής φενάκης. Μιας και δεν μπορούμε να την αποφύγουμε, θα υπάρχει πάντα αποβλάκωση που θα συγχωρείται και θα υπάρχει και αποβλάκωση που δεν θα συγχωρείται. Και, όπως έλεγε η Χάνα Άρεντ, όποιον  δεν μπορούμε να συγχωρήσουμε, δεν μπορούμε και να τον τιμωρήσουμε. Και την ιστορική Αριστερά και τους ΑΓΑ.ΠΟ. δεν μπορούμε να τους τιμωρήσουμε.

Είμαστε φοβισμένοι διότι ο Κύριος συστηματικά μας εκφοβίζει διότι γνωρίζει ένα πολύ βασικό αξίωμα της διεξαγωγής του (κοινωνικού) πολέμου: δεν μπορείς να νικήσεις τον εχθρό σου, εάν πρώτα δεν τον φοβίσεις. Οι απειλές, η επίδειξη ισχύος και η χρήση φυσικής βίας είναι τα βασικά μέσα του εκφοβισμού που μετέρχεται και όπως φαίνεται είναι αρκούντως αποτελεσματικά και αποδοτικά. Ας μην ξεχνάμε ότι η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα είναι αμιγώς στρατιωτικές/πολεμικές κατηγορίες, είναι προϊόντα του πολέμου, όπως και η ρητορική – έχω στο μυαλό μου τη ρητορική δεινότητα του δεινού πολεμιστή Βενιζέλου. Όπου υπάρχουν, δηλώνουν την στρατιωτικοποίηση του κοινωνικού πεδίου (εργασία, σχολείο, δρόμος, φυλακή, αθλητισμός, κλπ).

Είμαστε απομονωμένοι διότι είμαστε για τη πάρτη μας, είμαστε ατομικιστές, προκρίνουμε τον ανταγωνισμό έναντι της συνεργασίας, της συμβίωσης, της αλληλοβοήθειας.

Ο Κύριος είναι αδίστακτος ενδεής, ισχυρός και ανίσχυρος και εμείς, ως υποτελείς Παραγωγοί, ισχυροί και ανίσχυροι. Πέρα από το ότι υστερούμε ολοφάνερα στο στρατιωτικό/πολεμικό επίπεδο, είμαστε αποβλακωμένοι, φοβισμένοι και απομονωμένοι.

Γνωρίζουμε ποιος είναι ο εχθρός και ποιοι είμαστε εμείς; Εάν όχι, γιατί δεν το γνωρίζουμε; Εάν γνωρίσουμε ποιοι είμαστε και ποιος είναι ο εχθρός, θα μπορέσουμε να νικήσουμε; Σε αυτά τα ερωτήματα θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε τις επόμενες μέρες. Προς το παρόν, ας δούμε μια πτυχή των εξεγέρσεων που μπορεί να συμβάλει στο να γνωρίσουμε τον εαυτό μας.

Οι εξεγέρσεις γίνονταν, γίνονται και θα γίνονται. Οι εξεγέρσεις πάντα ηττώνται. Αλλά: οι εξεγέρσεις πάντα νικούν. Γιατί; Με την ήττα της η εξέγερση εκκινεί μια διαδικασία μεταρρύθμισης της συνείδησης. Για την μεταρρύθμιση της συνείδησης έχουμε να πούμε και να γράψουμε πολλά τις επόμενες μέρες και βδομάδες και μήνες και χρόνια. Σήμερα, μιας και πλησιάζει η ώρα να πάω στο μαντρί, με συγχωρείτε, στη δουλείά ήθελα να πω, θα παραθέσω ένα απόσμασμα από μια επιστολή του Κ. Μαρξ προς τον Ρούγκε, γράφτηκε τον Σεπτέμβριο τυ 1843, όπου διαβάζουμε για πρώτη φορά, εκτός κι αν κάνω λάθος, τον όρο μεταρρύθμιση της συνείδησης και το αφιερώνω με αγάπη και κατανόηση προς τους φίλους  ΑΓΑ.ΠΟ.:

Η μεταρρύθμιση της συνείδησης συνίσταται στο γεγονός ότι κάνει τον κόσμο να γνωρίζει τη συνείδησή του, ότι τον κατεβάζει από τα όνειρα στον ίδιο του τον εαυτό, ότι του εξηγούνται οι ιδιαίτερες πράξεις του. . . Θα αποσαφηνιστεί τότε πως από καιρό ο κόσμος κατέχει το όνειρο ενός πράγματος, του οποίου δεν έχει παρά να κατέχει τη συνείδηση, για να το κατέχει πραγματικά.

Αυτά έγραψε ο Κ. Μαρξ στην επιστολή του. Το μόνο που μπορούμε να πούμε εμείς είναι ότι η αλήθεια, η επανάσταση, ο κομμουνισμός είναι διαδικασίες, ότι δεν μπορούμε να ορίσουμε το περιεχόμενό τους, ότι η μεταρρύθμιση της συνείδησης είναι η ίδια η διαδικασία της αλήθειας, της επανάστασης και του κομμουνισμού.

 

 

 

 

 

 

 

Σχολιάστε ελεύθερα!

  1. Μπράβο αδελφέ και σ’ ευχαριστώ, μόνο αυτό μπορώ να πω.
    την καλημέρα μου

  2. Αχχχ καλέ μου Αθανάσιε, θέλεις να κάνεις κριτική, να είσαι αιρετικός αλλά το μόνο που κάνεις είναι να δίνεις χαρά στους μισάνθρωπους της αριστεράς.
    Ποιά αριστερά φίλε μου είναι στις πλατείες;; Αυτή που μας συκοφαντεί, καταγγέλλει, ζηλεύει, καταστέλλει;
    Ο χρόνος μου επιτρέπει τώρα να σου εξηγήσω ότι χτυπάς ένα ομοίωμα των αναμνήσεων σου και όχι αυτό που πραγματικά συμβαίνει στις πλατέιες. Γιατί αν ήξερες θα φώναζες και εσύ μαζί με πολλούς “έξω η αριστερά απ΄την πλατέια”….θα επανέλθω…..διάβασε αν θες τα πρακτικά της χτεσινής συνέλευσης στο σύνταγμα….αυτούς τους αποβλακωμένους, φοβισμένους και απομονωμένους που λες

    http://www.real-democracy.gr/minutes/2011-07-01-praktika-laikis-syneleysis

  3. Επαναλαμβάνω, άκρως συνοπτικά, την ουσία της διαφωνίας μας, άρα και της επιχειρηματολογίας μου. Υποστηρίζω ότι οι πολλές ομοιότητες των αγανακτισμένων και της ιστορικής Αριστεράς παράγονται από την κοινή πεποίθηση τους ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε σε στρατιωτικό/πολεμικό επίπεδο τους καπιταλιστές και τους υπηρέτες τους. Η άποψή μου είναι ότι η συντριπτική οπλική υπεροχή των αντιπάλων έχει βάλει ένα οριστικό τέλος στην ένοπλη επαναστατική βία, άρα και στην δυνατότητα ελέγχου του χώρου. (Επίσης, η πληροφορική έχει βάλει ένα οριστικό τέλος στην παρανομία και την συνωμοσία). Αφού θεωρείτε ότι μπορείτε να αντιμετωπίσετε τον αντίπαλο στρατιωτικά και ότι μπορείτε να ελέγξετε και το χώρο, είναι πολύ λογικό να διαδηλώνετε, να ικετεύετε, να απαιτείτε, να καταλαμβάνετε πλατείες, να περικυκλώνετε τη Βουλή, να τρέχετε κυνηγημένοι και έντρομοι. Αυτό έκανε, κάνει και θα κάνει η ιστορική Αριστερά, αυτό κάνατε για πρώτη φορά (και ηττηθήκατε οικτρά), αυτό κάνετε, αυτό θα συνεχίσετε να κάνετε και εσείς. Δεν τη βλέπεις την ιδεολογική και πολιτική συγγένεια;
    Σε ποιον απευθύνεστε και ζητάτε τη σύλληψη του υπουργού Προστασίας του Πολίτη; Σε ποιους απευθύνεστε και ζητάτε την κατάργηση, τη διάλυση των κατασταλτικών μηχανισμών του Κράτους; Μήπως έχετε κάποια απάντηση σε αυτό το ερώτημα; Θα απαντήσετε, θα απαντήσεις;
    Και όχι μόνο σε αυτό.
    Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε σε στρατιωτικό/πολεμικό επίπεδο τον εχθρό;
    Μπορούμε να ελέγξουμε τον χώρο;
    Εάν μπορούμε, γιατί η μια ήττα ακολουθεί την άλλη;
    Εάν δεν μπορούμε, τι θα κάνουμε;
    Τις δικές μου απαντήσεις τις γνωρίζεις. Η δική μου η γνώμη είναι ότι μπορούμε να νικήσουμε τον εχθρό μόνο στο πεδίο του χρόνου, ότι εκεί είμαστε πιο ισχυροί.
    Μέχρι να διατυπώσετε τις δικές σας, τις δικές σου απαντήσεις, θα θεωρώ ότι δεν έχετε, δεν έχεις καμιά απάντηση. Να εικάσω ότι ο ακτιβισμός σας έχει απορροφήσει τόσο πολύ και δεν σας αφήνει καθόλου χρόνο να σκεφτείτε;
    Περιμένω με κατηγορηματική βεβαιότητα την επόμενη ήττα σας.
    Αθανάσιος Δρατζίδης – Αλεξανδρούπολη

  4. Σε ευχαριστώ Αθανάσιε για την άμεση απάντηση σου. Ξέρω και από την προσωπική μας γνωριμία την αψεγάδιαστη και ειλικρινή αγωνία σου για όσα μας συμβαίνουν σήμερα ( και όσα θα ακολουθήσουν στις επόμενες γενεές ) και αυτός είναι άλλωστε και ο ένας λόγος που με ενδιαφέρει να αλλάξουμε τις διαφωνίες μας αυτές τις ημέρες . Ο άλλος λόγος είναι ότι η στρεβλή ερμηνεία του δημοκρατικού γεγονότος των πλατειών που προωθείς από τη σχολή κακών τεχνών δίνει άλλοθι στους ηγεμονοτσομπάνηδες της αριστεράς για να το συκοφαντούν και αυτό αξίζει να το πολεμήσω όσο βέβαιη και αν θεωρείς την ήττα μου.

    Πρώτα να σε ευχαριστήσω που μου παραθέτεις προς χάρη της συζήτησης μας πιο συνοπτικά τις αντιρρήσεις σου. Θα σου απαντήσω επάνω σε αυτές τις θέσεις σου.
    Υποστηρίζεις ομοιότητα με την αριστερά επάνω στην υιοθέτηση της χρήσης βίας από τις πλατείες. Φίλε μου από αυτό το πρώτο επιχείρημα επιβεβαιώνετε η αίσθηση που μου έδωσαν όλα τα κείμενα σου ότι έχεις τελείως στρεβλή, απούσα και μόνο τηλεοπτική επαφή με το γεγονός. Το αντίθετο μάλιστα σε αυτό που ισχυρίζεσαι είναι το γεγονός ότι οι αναρχικοί κατηγορούν τους “πλατειακούς” ως πασιφιστές . Ποια βία φίλε μου, η λέξη στις πλατείες είναι αγάπη. Η δύναμη της αγάπης για αυτό που έχουμε ήταν αυτή που μας έκανε στην Θεσσαλονίκη το περασμένο Σαββάτο να φάμε μαι ντουζίνα δακρυγόνα, να διώξουμε τα Ματ με τα άδεια χέρια μας και να αντέξουμε στην “προβοκατόρικη” διάθεση αναρχικών και χρυσαυγιτών. Για αυτό το Σαββάτο οι φίλοι μου οι αναρχικοί ακόμα βρίζουν τις πλατείες ως φλώρους μετά έρχεσαι εσύ και τις λες ότι υιοθετούν την βία. Με θυμίζεις τις ιστορίες κάποιων καημένων μεταναστών που στην Αλβανία του κυνηγάνε ως Βορειοηπειρώτες και στην Ελλάδα ως Αλβανούς.
    Που την είδες την παρανομία; Που την είδες την συνωμοσία; Στις πλατείες είμαστε όλοι με το ονοματεπώνυμο μας και δημόσια, φανερά. Μόνο με την παρουσία και τον λόγο μας. Εγώ από συνωμοσίες ξέρω κάτι Λενινομπακουνικά κόλπα. Αυτά λες ότι υπάρχουν στις πλατείες; Εγώ δεν κατάλαβα κάτι τέτοιο πάντως, επιφυλάσσομαι όμως μπορεί και υπάρχουν κάποιοι που συνωμοτούν κρυφά.
    Στις πλατείες πράγματι υπάρχουν πολλοί ικέτες που επαιτούν να “φέρουν πίσω τα κλεμμένα¨. Σε αυτό συμφωνώ απόλυτα με την κριτική σου και άλλωστε η γνώμη σου αυτή αποτελεί κοινή θέση σε όλους τους επαναστάτες δεν αποτελεί κάποια ιδιαίτερη δική σου οξυδερκή παρατήρηση. Αυτό όμως που δεν έχεις αντιληφθεί είναι ότι η ΑΡΙΣΤΕΡΑ είναι αυτή που προωθεί αυτή την νοοτροπία γιατί την εξυπηρετεί στο παιχνίδι της διαμεσολάβησης με τις εκλογές και τα λοιπά. Αυτό που δεν έχεις αντιληφθεί είναι ότι όπου η αριστερά είναι απούσα ( έλλειψη συσχετισμών ) αυτό που κυριαρχεί είναι το “να φύγετε όλοι”. Δες λίγο τις ανακοινώσεις και τα πρακτικά από Κέρκυρα, Ηράκλειο, Χαλκίδα κ.α και θα καταλάβεις ότι για πρώτη φορά μετά από την μεταπολίτευση αρχίζει να εμφανίζετε ένα πολιτικό αίτημα ( της άμεσης δημοκρατίας ) και όχι άλλο πια τα οικονομίστικά ψίχουλα των δικαιωμάτων. Ψάξε το λίγο καλύτερα και θα καταλάβεις ότι υπάρχει εσωτερική σύγκρουση στις πλατείες με την απολιθωμένη αριστερά. Έμαθες φαντάζομαι για την απέχθεια στις σημαίες, στα κόμματα, στα σωματεία, και τις ιδεολογίες. Έμαθες φαντάζομαι πόσο το Κκε, τα μουλάρια του και όλες οι συνιστώσες του Σύριζα κατηγορήσανε τους πλατειακούς για φασίστες. Παλιά τα κόλπα του Αισώπου με την αλεπού και τα σταφύλια.
    Λες με ύφος άνεσης από το πληκτρολόγιο σου για το κυνηγητό έντρομων διαδηλωτών στο σύνταγμα. Αυτή σου η παρατήρηση φίλε μου δεν σε τιμά. Δεν σε τιμά πρώτα γιατί δεν ήσουν εκεί να φας τόνους χημικά για να νιώσεις όπως η κατσαρίδες. Και δεν σε τιμά γιατί δεν λές αλήθεια. Οι Αθηναίοι είναι για άλλη μια φορά μετά τον Μαραθώνα υπεράνω των υπόλοιπων ελληνόφωνων. Εκεί όπου τα Ματ χτυπούν αυτοί χορέυουν. Εκεί όπου τους κυνηγούν αυτοί πιάνονται χέρι χέρι. Γιατί τόση λάσπη από την μεριά μερικών σας δεν μπορώ να καταλάβω. Όπως είπες και εσύ η πληροφορική έχει βάλει ένα οριστικό τέλος στην παραπληροφόρηση. Δες κανά από τα εκατοντάδες βίντεο αν δεν πιστεύεις τα λόγια των αυτόπτων και αυτόοκων μαρτύρων, τι να πω;
    Ο δημόσιος χώρος είναι για τον λαό. Αυτός που τον καταλαμβάνει στρατιωτικά και προσπαθεί να τον ελέγξει είναι το κράτος. Οι πλατειακοί κάνανε το αυτονόητο: γέμισαν με ανθρώπους τις πλατείες. Με κάνει εντύπωση η ανάλυση σου περί της εξουσιαστικής χωροταξικής στρατηγικής.
    Για τις καταργήσεις του υπουργείου και τις μηνύσεις που λες σίγουρα θα ακούστηκαν αυτές τις ημέρες σε όλες τις πλατείες όπως ακούστηκαν και άλλα πράγματα. Υπάρχει πρόβλημα που ο καθένας λεέι και την κοτσάνα του; Από πότε οι κοτσάνες απαγορεύονται ή γίνονται πολιτικά επιχειρήματα σε επίπεδο αντιπαράθεσής ιδεών;
    Απαντήσεις δεν έχει σημασία να έχω εγώ. Σημασία έχει να τις βρούμε όλοι μαζί…έστω μισή απάντηση από όλους μας είναι πολύ καλύτερη από την ολόκληρη θεωρία των σιχαμένων της διανόησης που μας έχει επιβληθεί σαν καρκίνος. Σίγουρα όμως μπορώ να σου πω ότι δεν είσαι ο μόνος που λέει καθαρά και δυνατά ότι δεν η βία είναι το γήπεδο όπου το κράτος παίζει μονότερμα. Όλο και περισσότεροι και αυτό φάνηκε αποφεύγουν την άμεση σύγκρουση και υιοθετούν την “απορρόφηση” της σύγκρουσης. Δεν σου λεω περισσότερα τώρα για να μην φάω χώρο. Ένα θα σου πω όμως. Για όσους γνωρίζουμε τι σημαίνει συγκρούσεις με 100.000 χιλιάδες στην Αθήνα κάτι θα έχουν να μας πει το γεγονός ότι πέσανε 10-15 μολότοφ όλες κι όλες. Πήγε νομίζεις ο κόσμος την Τρίτη και την Τετάρτη για σύγκρουση με το κράτος; Ποιόν γελάς, τον εαυτό σου σίγουρα. Ποιος σε γελάει όμως; Την “καθημερινή” διαβάζεις;
    Ωραίο το ερώτημα σου για τον έλεγχο του χώρου. Εγώ δεν ξέρω, ίσως ο χώρος και οι άνθρωποι να έχουν μια ζωντανή σχέση μεταξύ τους όπου το ένα ελέγχει τον άλλο και αντίστροφα. Δεν ξέρω με έκανες να θέλω να το σκεφτώ περισσότερο αυτό το ζήτημα.
    Φυσικά και θα τον κερδίσουμε τον εχθρό. Και στον χρόνο, και στον πολιτισμό, και στις σχέσεις. Τι νομίζεις ότι γίνετε στις πλατείες. Σχέσεις και σχολείο. Αυτό γίνετε. Μην ακούς την αριστερά. Αυτή παέι εκεί για ψήφους. Όπου ήταν ισχυρή το μόνο που κατάφερε ήταν να καταστρέψει ( όπως κατέστρεψε το αυθόρμητο του Λευκού πύργου στη Θεσσαλονίκη ).
    Ακτιβισμός είναι να στήνεις ένα θεατρικό στην παραλία; Να κάνεις χαριστική αγορά; Να φτιάχνεις κουζίνα για 2.000 άτομα; Ίσως. Αλλά όχι ότι δεν μας αφήνει να σκεφτούμε. 40 μέρες τώρα δεν βρήκα τον χρόνο να διαβάσω ούτε ένα βιβλίο, κι όμως έχω φουσκώσει από συζήτηση,από παρέα και από γνώσεις και γνωριμίες στα πηγαδάκια της αγοράς. Θα αναρωτηθεί όποιος είναι ανίδεος “μα καλά ρε φίλε για παρέα πάς στον Λευκό Πύργο” και θα φανεί πόσο πολύ δεν καταλαβαίνει ότι σε αυτόν τον χωροχρόνο απελευθερώνονται και οι σχέσεις, και τα στόματα και οι συνειδήσεις και αυτό είναι που κάνει τις πλατείες όμορφες ανοιχτωσιές εκεί που πριν ήταν άσχημα πλακόστρωτα τετραγωνικά με κουτσουλιές περιστεριών.
    Ρε συ Αθανάσιε και να τις είχα τις απαντήσεις δεν θα σου τις έλεγα, θα τις έπαιζα στο λόττο. Το θέμα είναι να βρούμε πρώτα τις ερωτήσεις. Μετά θα σου πω. Όσο για την κατηγορηματική βεβαιότητα σου. Όταν λες ότι την “περιμένεις” τι εννοείς; Ότι την εύχεσαι ή την θεωρείς αναπάντεχη; Αν είναι το δεύτερο έχεις από την ιστορία όλα τα αβαντάζ μαζί σου. Αν είναι το πρώτο θεωρείς προφανώς ότι οι πλατειακοί απιελούν κάτι δικό σου ( ίσως τον μονόλογο ). Αλλά το θέμα είναι ότι εδώ δεν ερχόμαστε για να χάσουμε ή αν νικήσουμε. Αυτό ισχύει στο ποδόσφαιρο. Εδώ ερχόμαστε για να δημιουργήσουμε ή να αφεθούμε στην βαρβαρότητα. Αλλά και η βαρβαρότητα δεν είναι ήττα, απλά είναι και αυτή ένας τρόπος για να βλέπεις τα πράγματα και την ζωή. Αν παρασυρθούμε ως κοινωνία προς τα εκεί κάπως θα βρούμε εγώ και εσύ να κουρνιάσουμε. Αν όμως αφεθούμε στην δύναμη της δημιουργίας;….τι δυνατότητες έ; Τι περιπέτεια; Για να δούμε;

    Με ευνοούμενο πάντα σεβασμό και με πλήρη διαφωνία στο θέμα μας σήμερα.

  5. Αθανάσιε,
    όλα όσα υποστηρίζω δεν είναι άσχετα με μια στρατηγική επιλογή, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο παρά η καταγραφή, σύντομη και άμεση, μιας ανάγκης/επιθυμίας δικιάς μου, της οικογένειας μας, των φίλων μου, των συναδέλφων μου, εν ολίγοις, του κόσμου της εργασίας και της παραγωγής του κοινωνικού πλούτου. Το ότι υπάρχει ανάγκη/επιθυμία δείχνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Εγείρεται λοιπόν το ερώτημα: πιο είναι το πρόβλημά μας, τι μας ταλαιπωρεί περισσότερο. Και απαντώ, απαντάμε: η εργασία, η δουλείά. Και στις δυο της μορφές: σαν εξαντλητική πολύωρη δουλείά και σαν ανεργία, Αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα για μένα και για κάποιους/ες άλλους/ες.
    Η στρατηγική επιλογή βέβαια δεν σημαίνει ότι αδιαφορείς για όλα τα άλλα που και πολλά είναι και σημαντικά. Αλλά: οφείλεις να εστιάσεις σε μια στρατηγική, σε ένα στόχο, σε ένα σκοπό, σε μια συλλογική επιδίωξη. Μπορεί η δικιά μου [εικοσάωρο και μισθός για όλους] να είναι λάθος. Την αποσύρω ανά πάσα στιγμή, αρκεί να προταθεί μια άλλη, ή άλλες και συζητηθούν ανοιχτά και δημόσια.
    Χρειαζόμαστε ένα κεντρικό σύνθημα (συμπύκνωση του προβλήματος, καταγραφή επιθυμίας, πρόταση λύσης) που θα μας αναστατώσει, προβληματίσει, ενώσει, παροτρύνει σε συζήτηση, άρα και σε δημιουργική σύγκρουση, μας βοηθήσει να διεξάγουμε αποτελεσματικά τον κοινωνικό πόλεμο, στον οποίο συνεχώς ηττόμαστε, με αποτέλεσμα η θέση μας να επιδεινώνεται.
    Το πιο ισχυρό μας όπλο το γνωρίζεις: είναι η απεργία, η οποία είναι ένα οδόφραγμα στο χρόνο όπως τον ορίζει ο καπιταλιστής. Πρόκειται για μια νέα ρύθμιση του χρόνου. και θεωρώ πως ο πιο αποτελεσματικός και πιο ανώδυνος τρόπος να επιλυθεί το πρόβλημα της εργασίας δεν είναι το αίτημα αλλά το πέρασμα στη πράξη. Να μην πάμε, να μην πηγαίνουμε στη δουλειά μας (σχολείο, κλπ), μια μέρα τη βδομάδα, δυο, βλέπουμε.
    Είναι ένας τρόπος να αχρηστεύσεις, να ακυρώσεις και να νικήσεις κατά κράτος, χωρίς καν να πολεμήσεις, τους κατασταλτικούς μηχανισμούς του Κράτους. Ας τους αφήσουμε να ξεροσταλιάζουν και να τους καίει ο ήλιος περιμένοντας να φανούμε αλλά δεν θα φανούμε. Θα μας συμπαθήσουν στο τέλος . . . 1, 5 εκ. κάτοικοι της μείζονος περιοχής της Θεσσαλονίκης, στον Λευκο Πύργο δεν ήταν πάνω από τρεις χιλιάδες. Γιατί; Μήπως κάτι ξέρουν και δεν κατεβαίνουν;
    Ας καταθέσουμε προτάσεις κι ας τις συζητήσουμε με όποιον τρόπο μας προσφέρεται και είναι πολλοί. Αυτή είναι η ελευθερία πνεύματος. Θα καταθέσουμε προτάσεις και θα τις συζητήσουμε και θα αποφασίσουμε όλοι μαζί, Γνωρίζεις πολύ καλά ότι θα δεχτώ ότι αποφασιστεί.
    Εάν δεν θεωρείτε ως το πιο σημαντικό ζήτημα το ζήτημα της εργασίας, τότε δεν έχουμε να πούμε και πολλά. Θα παραδέρνουμε εκεί που μας πάει η συγκυρία και η επικαιρότητα.Δεν με ενθουσιάζει και πολύ αυτό το μοντελάκι.
    Και βέβαια, πέρα από τη στρατηγική, και τον τρόπο υλοποίησής της, υπάρχει και το ζήτημα της οργάνωσης. Το βασικό μου επιχείρημα είναι ότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση με πάνω από 30-40 το πολύ πρόσωπα. Άμεση δημοκρατία είναι η δημοκρατία της ομάδας, της παρέας, είναι η άμεση, η πρόσωπο με πρόσωπο συζήτηση, η άμεση λήψη των αποφάσεων. Η δημοκρατία, για μένα, είναι μια ομοσπονδία ομάδων, όπως πρέπει να είναι και η Αριστερά. Αλλά η Αριστερά είναι οργανωμένη με πρότυπο το Κράτος κι αυτός είναι ο λόγος που τους αποκαλώ ψοφίμια και νεκροζώντανη Αριστερά. Μπορεί να αυτοδιαλυθεί και να επανα-οργανωθεί σε μια ομοσπονδία αυτόνομων και ίσων ομάδων. Η δημοκρατία, η ελευθερία και η ισότητα δεν διεκδικούνται, δεν χαρίζονται αλλά ασκούνται και επιβεβαιώνονται.
    Ομάδες υπάρχουν πολλές και θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τον πρώτο πυρνήνα αυτής της ομοσπονδίας. Κι αν γίνει αρχή, τελειωμό δεν θα έχει, και νομίζω ότι μπορείς να φανταστείς κάτι τέτοιο.
    Ο αμοιβαίος σεβασμός και η επεξεργασία μιας διαφωνίας σε καμιά περίπτωση δεν αλληλοαναιρούνται. Πάνω από όλα η ελευθερία σκέψης και πνεύματος. Διότι με αυτήν μπορείς να αντιμετωπίσεις όποιον ή όποιαν προβάλει αξιώσεις ισχύος και θέλει να κάτσει στο σβέρκο μας. Δεν θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ ευαίσθητοι πάνω σε αυτό το ζήτημα;
    Αυτά κατά τη γνώμη μου είναι τα ερωτήματα: ποιο είναι σήμερα το κοινωνικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κόσμος; Πως θα το επιλύσουμε; Με ποια οργάνωση;
    Εγώ καταθέτω τις δικές μου προτάσεις. Οι απαντήσεις μου είναι προτάσεις, νομίζω ότι είναι πολύ σαφές. Δεν θα φτιάξω στρατό ή κόμμα για να τις εφαρμόσω, να τις επιβάλλω. Περιμένω άλλες προτάσεις αλλά δε σκάει μύτη καμιά. Το ‘δεν θα φύγουμε αν δεν φύγουν’ το απορρίπτω κατηγορηματικά και όποιος και όποια θέλει να ακούσει την επιχειρηματολογία μου πολύ ευχαρίστως να την εκθέσω και να τη συζητήσουμε.
    Περιμένω εδώ και πολλές δεκαετίες και θα περιμένω μου φαίνεται πολύ ακόμα. Αλλά, δόξα τη Ζωή, νέος είμαι ακόμα.

  6. Αν και είναι λίγος ο καιρός που διαβάζω τις αναρτήσεις και τα σχόλια, επιτρέψτε μου να παρέμβω κάπως άκομψα στη συζήτησή σας. Αν και δεν έχω πληροφορηθεί τι συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη, νομίζω ωστόσο πως έχω καλή εικόνα για το τι γίνεται στην Αθήνα.

    1) Η υιοθέτηση του προτάγματος της μη χρήσης βίας στην Αθήνα είναι αποτέλεσμα της σύνθεσης του κόσμου που κατεβαίνει στη πλατεία. Τις πρώτες τουλάχιστον εβδομάδες και μέχρι την απεργία της 15 Ιουνίου, ο κυρίως όγκος αυτών που ήταν στην πάνω πλατεία (Αμαλίας) προέρχονταν από απογοητευμένους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ καθώς και ένα κομμάτι του εθνικιστικού (πατριωτικού) χώρου(Θεοδωράκης, Κολλάτος, Χρυσή Αυγή, 300). Στην κάτω πλατεία η όλη προσπάθεια για δημιουργία συνέλευσης ξεκίνησε από τμήμα κυρίως του αντιεξουσιαστικού χώρου (ΑΚ) και του ΣΥΡΙΖΑ και λιγότερο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Το αίτημα για άμεση δημοκρατία (που ξεκίνησε από την κάτω πλατεία) και η μη χρήση βίας (που ήταν κυρίως αίτημα της πάνω πλατείας) ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειας μαζικοποίησης του φαινομένου καθώς και της προσπάθειας να βρεθεί ένας κοινός τόπος των πάνω με τους κάτω. Να σημειωθεί πως ο διαχωρισμός υπήρχε και σε πολύ μεγάλο βαθμό εξακολουθεί να υπάρχει (πχ η συμμετοχή των πάνω στη συνέλευση είναι σχεδόν μηδαμινή).

    2) Οι συγκρούσεις και η παραλίγο απώλεια της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ στις 15 Ιούνη είχε ως αποτέλεσμα την απομαζικοποίηση της πλατείας. Από εκεί και πέρα και σταδιακά μπήκε ως στόχος η καταψήφιση του μνημονίου όλο και πιο έντονα. Σε όλο το διάστημα από 15 μέχρι 28/29 Ιουνίου η συμμετοχή ήταν πολύ μικρότερη, επιτρέποντας το καπέλωμα των συμμετεχόντων από φίλους/μέλη αριστερών και ακροδεξιών κομμάτων. Στην απεργία στις 28 είχε πολύ λίγο κόσμο (πάνω κάτω όσο οι πορείες πέρυσι τον Ιούνιο) ενώ στις 29 αρκετά περισσότερο αλλά και πάλι τίποτα σπουδαίο (και σε καμία περίπτωση 50000). Να σημειωθεί πως ένα μεγάλο μέρος του αντιεξουσιαστικόυ χώρου ήταν και εξακολουθεί να είναι πολύ επιφυλακτικό και η συμμέτοχή/επίδρασή του είναι σχετικά μικρή (κάτι που φάνηκε και με τη μικρή χρήση μολότοφ και στην 24ωρη και στην 48ωρη).

    Από τα παραπάνω είναι τουλάχιστον για μένα φανερό, πως:

    α) Η υιοθέτηση της μη χρήσης βίας ήταν αποτέλεσμα εν μέρη συμβιβασμού και εν μέρη πολιτικής σκοπιμότητας (πως θα μεγαλώσει το μαγαζάκι μας). Την ημέρες των απεργιών η αριστερά (κοινοβουλευτική και εξωκοινοβουλευτική) κράτησε τελείως παθητική – ειρηνική στάση (σφάξε με αγά μου να αγιάσω) και πολλά μπλοκ τα μάζεψαν και έφυγαν μετά τα πρώτα δακρυγόνα. Θα πρέπει πάντως να πιστωθεί την ενημέρωση της πλατειακών πριν από την 48ωρη πως είναι αναγκαία η προετοιμασία τους με αντιασφυξιογόνες μάσκες, μάλοξ κτλ καθώς η αστυνομία δεν έχει ανάγκη καμιάς αφορμής για να επέμβει βίαια.

    Το παραπάνω επιβεβαιώθηκε στις 28 όταν μέλος ακροδεξιάς οργάνωσης στην Όθωνος τράβηξε μαχαίρι (είδα παππού άνω των 70 στη μέση της πλατείας να ρωτάει γιατί δεν επεμβαίνει κάποιος να διώξει τους ακροδεξιούς από την Όθωνος) και αμέσως μετά ακολούθησε πέσιμο από αναρχικούς και αριστερούς που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν ασχολούνταν καθόλου με τα ακροδεξιά στοιχεία. Μέσα σε λίγα λεπτά εμφανίστηκε διμοιρία στην Όθωνος που τους απεγκλώβισε και διμοιρία στην Φιλελλήνων για κάλυψη.

    β) Το αίτημα της άμεσης δημοκρατίας ήταν αίτημα που στην ουσία επιβλήθηκε από τα πάνω (μέλη κομμάτων και οργανώσεων) αφενός λόγο έλλειψης άλλου ενοποιητικού αιτήματος και αφετέρου λόγω της ίδιας της φύσης της συνέλευσης. Ανάθεμα αν καταλαβαίνει κάποιος που συμμετέχει τι πάει να πει άμεση δημοκρατία πέρα από “καλύτερη” δημοκρατία.

    γ) Τα οικονομίστικα αιτήματα (πχ στάση πληρωμών, έλεγχος του χρέους) προωθήθηκαν κυρίως από τμήματα του ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΤΑΡΣΥΑ και δεν είχαν ποτέ σχεδόν σημαντική επίδραση. Αντίθετα η μούτζα, λέιζερ κτλ ήταν βασική πολιτική έκφραση των πάνω πλατειακών και περαστικών αφήνοντας παγερά αδιάφορούς του υπόλοιπους. Κάθε (δική μου τουλάχιστον) προσπάθεια για συζήτηση μαζί τους κατέληγε συνήθως στους εβραίους τραπεζίτες, τους Rothchild, την Bildeberg κτλ που κυβερνούν τον κόσμο! Σχεδόν σε όλους όμως είναι κοινή η αδιαφορία/απέχθεια για το ΚΚΕ και τη στάση του (στάση που κατά την άποψη μου πέρα από φαιδρή είναι και επικίνδυνη).

    Δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ πιο πεζά και χύμα. Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο, κανένας στόχος, καμιά στρατηγική ή τακτική και η πολύ μεγάλη πλειοψηφία αντιμετωπίζει το φαινόμενο με αδιαφορία. Ήδη το πράγμα στην Αθήνα έχει αρχίσει να εκφυλίζεται και αφορμές δίνονται καθημερινά για να συκοφαντηθεί και να διαλυθεί.

    Ελπίζω να βοήθησα.

  7. Σε ευχαριστώ, Περαστικέ, γι αυτή την πολύτιμη βοήθεια. Τακτοποίησα κάποιες εκκρεμότητες και αβεβαιότητες μέσα στο μυαλό μου. Οι περιηγητές ήταν, είναι και θα είναι ευγενικοί (φιλομαθείς), δεν ισχύει αυτό όμως για τους (κατακτητές) τουρίστες. . .

  8. Αθανάσιε η απάντηση-επεξήγηση σου, καθώς και οι απαντήσεις σου που με τόσο κατηγορηματική βεβαιότητα πρόκρινες απέναντι στις μη-απαντήσεις των πλατειών περικλείονται στο αίτημα: «εικοσάωρο και μισθός για όλους». Προσωπικά δεν καταλαβαίνω σε τι ποιοτικά χαρακτηριστικά διαφέρει αυτή η πρόταση από το «φέρτε πίσω τα κλεμμένα». Καλώς την ανακαλείς σήμερα, προφανώς η κριτική σου στα αιτήματα των «οικονομιστών νοσταλγών των πράσινων αγελάδων» άγγιξε και την δικιά σου πρόταση.
    Πάντως για να ξέρεις η πρόταση σου θα γίνει πραγματικότητα. Όχι πάντως με τους όρους που θα ήθελες εσύ. Αλλά ένα 20ωρο θα δουλεύουμε όλοι ( με τις νέες εργασιακές συνθήκες ), και ένα μισθό ( το λεγόμενο κοινωνικό επίδομα των 300 ευρώ ) θα παίρνουμε όλοι….η εξουσία έρχεται μερικές φορές με ένα ιδιότυπο τρόπο να πραγματοποίηση τα όνειρα μας.

    Αγαπητέ περαστικέ. Περαστικοί είμαστε όλοι μας έτσι κι αλλιώς από αυτή την ζωή. Σημασία έχει τι θα κρατήσουμε στην μνήμη και στην διανόηση μας ως γνώση και συμπεράσματα. Από αυτά θα μάθουμε τον εαυτό μας. Δεν υπάρχει μεγαλύτερος θησαυρός από αυτή την γνώση.
    Πέρασες λοιπόν από την πλατεία συντάγματος και είδες εκεί κάποιες οργανώσεις της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς και της αντιεξουσιαστικής αριστεράς. Η πλατεία συντάγματος είναι ας πούμε κάτι σαν το βφεστ.
    Από εσένα έμαθα ότι η άμεση δημοκρατία στις πλατέιες είναι ένα γεγονός που στην ουσία «επιβλήθηκε από τα πάνω (μέλη κομμάτων και οργανώσεων)». Κάτι σαν μικρό πραξικόπημα στο υπόλοιπο πλήθος που δεν ήθελε την άμεση δημοκρατία ως πρόταγμα ( τι ήθελε όμως; ). Φίλε περαστικέ, το ίδιο έγινε και στις υπόλοιπες 100 πλατείες και 60τόσες πόλεις;;
    Το βρίσκω παράξενο η εξωκοινοβουλευτική αριστερά που λοιδορεί την άμεση δημοκρατία ( διάβασε κείμενα του μλ-κόκκινου-κόντρας κλπ ) να την επιβάλει ή αυτό είναι ένα ακόμα καπέλο του νώντα;
    Φίλε περαστικέ διάβασα το κομμάτι σου για τα οικονομίστικα αιτήματα. Βλέπω ότι μπλέχτηκες με τον κόσμο στον δημόσιο χώρο και συν-μήλισες μαζί τους. Προφανώς ήταν η πρώτη φορά που μιλάς με κάποιους που μέχρι τώρα δεν μιλούσαν όπως εσύ, δεν ντυνόντουσαν όπως εσύ, δεν ακούγανε μουσική όπως εσύ, δεν διαβάζανε ότι και εσύ. Αν κάνω λάθος σε αυτή μου την κρίση, τότε με κάνει εντύπωση το ότι καταγράφεις με εντύπωση ( σαν να ανακάλυψες κάτι για πρώτη φορά ) και ως χαρακτηριστικό γεγονός την πάγια ανορθολογική ανάλυση των συν-ανθρώπων μας για περι εβραίους τραπεζίτες, τους Rothchild, την Bildeberg κτλ. Λες και δεν ζούσαμε ανάμεσα τους τόσο καιρό, λες και από την στιγμή που κάποιος/α αποφασίζει να κατέβει στον δρόμο πρέπει να έχει ήδη κάνει ανάλυση για τα εργατικά συμβούλια της βαιμάρης, την υπερσυσσώρευση του κεφαλαίου, και την σχολή της φρανκφούρτης.

    Αυτά, αγαπητοί συνομηλιτές,τα άκομψα σε μια άκομψη πράγματι συζήτηση. Κρίμα να ζούμε στην ίδια χώρα και να βλέπουμε διαφορετικές εικόνες, ίσως καλύτερα όμως έτσι. Άλλωστε περαστικούς έχει και άλλους όχι μόνο τους ενδοχώριους που κουβαλάμε και το σαράκι της φυλής. Σας δίνω και μια άλλη εικόνα για να διαβάσετε ενός περαστικού φίλου από την Ολλανδία που ήταν και αυτός σύνταγμα:

    http://www.zcommunications.org/the-battle-for-syntagma-by-jelle-bruinsma

    Αγαπητέ μου Αθανάσιε σας αφήνω. Στο λίγο χρόνο μου παρακολουθώ τα «κακά» μαθήματα σας, εξακολουθούν και μου δίνουν καλά πράγματα και σου είμαι ευγνώμων για αυτά το ίδιο με τα «καλά».
    Σήμερα μια μικρή ομάδα από αυτούς τους «χύμα» του λευκού πύργου θα επισκεφτούμε ένα στρατόπεδο στην Θεσσαλονίκη όπου έφυγαν τα τανκς και μπήκαν μέσα οι τσάπες και καλλιεργούμε τροφή, είναι μόνο 2 στρέμματα…. υπάρχουν ακόμα 498 που μας περιμένουν. Για την κρίση υπάρχει λύση, χωρίς να ζητάμε κανένα αφέντη…εξάλου όπως περίπου λέγανε το 68…κάτω από την άσφαλτο υπάρχει χωράφι.

  9. Αν και δεν μπαίνω συνήθως σε διαδικασία αντιπαράθεσης -διαλόγου σε ένα blog καθώς αποφεύγω γενικά τα σχόλια σε blog, το facebook και twitter ως μορφή επικοινωνίας, ας δούμε που φαίνεται πως συμφωνούμε και που διαφωνούμε.

    Νομίζω δεν διαφωνούμε πως η συνωμοσιολογία κυριαρχεί και στη πλατεία ως προσπάθεια ερμηνείας της οικονομικής κρίσης. Επίσης δε διαφωνούμε πως πολλοί που ανήκουν σε συλλογικότητες της λενιστικής προέλευσης εξωκοινοβουλευτικής και κοινοβουλευτικής αριστεράς και συμμετέχουν στο Σύνταγμα δεν έχουν καμία σχέση με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Συμφωνούμε μάλλον πως είναι θετικό πως ακολουθούνται αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων – προσωπικά έχω μια απέχθεια σε κάθε μορφής πρωτοπορία,

    Πάμε στα σημεία που βλέπω πως διαφωνούμε:

    Αν δεν ήταν κυρίως τμήματα της αριστεράς που βοήθησαν πολύ να στηθεί η συνέλευση συντάγματος, δε θα μιλούσαμε για άμεση δημοκρατία. Θυμίζω πως στην αρχή το πρόταγμα ήταν πραγματική δημοκρατία που περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα. Επίσης, λόγω πιθανής έλλειψης εμπειρίας εκ μέρους σου, αγνοείς πως οι αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες είναι πολύ εύκολο να καπελωθούν. Η δική μου εμπειρία από σωματείο λέει πως απαραίτητη προϋπόθεση για να τσουλήσει, πέρα από τη μικρή κλίμακα, είναι και η ύπαρξη κάποιων κοινών στοιχείων από την πλευρά των συμμετεχόντων (πχ δουλεύουμε χρόνια μαζί στον ίδιο χώρο και ξέρει πάνω κάτω ο ένας τον άλλον).

    Το από πού ξεκίνησε είναι όμως πολύ δευτερεύον. Το πώς εξελίσσεται και αν αποτελεί κάποιας μορφής απάντηση στη τρέχουσα συγκυρία είναι αυτό που ενδιαφέρει.

    Το πρόβλημα κατά την άποψή μου ξεκινάει από τη στιγμή που το όλο εγχείρημα παρουσιάζεται ως κάτι που δεν είναι: δεν εκπροσωπεί κανένα πέρα από τους συμμετέχοντες και πολύ περισσότερο έχει μικρή σχέση με τις αλλαγές που έχουν γίνει και γίνονται στην ελληνική κοινωνία. Επειδή ακριβώς συζητάω με ανθρώπους πέρα από πλατείες και επειδή δεν έχουν περάσει πολλές εβδομάδες από τότε που στην Αθήνα κυνηγούσαν μετανάστες με μαχαίρια με την ανοχή των μμε, κοινωνίας και αστυνομίας, επέτρεψε μου να μην είμαι αισιόδοξος για το που οδηγούνται τα πράγματα τους προσεχείς μήνες. Επίσης είναι κατά τη άποψή μου λίγο αστεία τα μεταμοντέρνα εγχειρήματα τύπου ατενίστας, απελευθέρωσης χώρων, εναλλακτικών καλλιεργειών, οικολογίας,ειρηνικής διαμαρτυρίας κτλ όταν το βασικό πρόβλημα που θα αντιμετωπίζει ο κόσμος σε λίγο καιρό θα είναι το πρόβλημα της επιβίωσης. Και έχοντας αυτή τη διαπίστωση ως βάση, η αριστερά αλλά και οι πλατείες δεν έχουν τίποτα ουσιαστικό να πουν που να καταλάβει η μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου που δεν «κάνει ανάλυση για τα εργατικά συμβούλια της Βαϊμάρης, την υπερσυσσώρευση του κεφαλαίου, και την σχολή της Φρανκφούρτης».

    Φιλικά